Gimnazjum realizowało projekt INTERBLOK

Dorota Leń | Piątek 15.06.2012 aktualizacja: 15.06.2012, 12:35
Od października 2011r. do czerwca 2012r. nasza szkoła prowadziła zajęcia z programem INTERBLOK.

Znaleźliśmy się w grupie 45 szkół z całej Polski, które testowały nowy program nauczania przedmiotów matematyczno - przyrodniczych. Pomysł, by przygotować program, który ułatwiłby uczenie się tych przedmiotów zrodził się w Samodzielnym Kole Terenowym nr 64 Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Krakowie. Za pośrednictwem Ministerstwa Edukacji Narodowej pozyskano fundusze unijne, zespół autorów przygotował innowacyjny program, a następnie ruszyła faza testowania programu INTERBLOK, która trwała do czerwca.

Szkoły, które zgłosiły się do projektu otrzymały gotowe scenariusze zajęć oraz dostęp do platformy internetowej, na której zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mogą wymieniać się zdobytą wiedzą, doświadczeniem i komentarzami. Program pokazuje, że lekcje biologii, chemii, fizyki, matematyki mogą być ciekawe dla uczniów dzięki przewadze metod eksperymentalno - doświadczalnych w nowatorskim programie ich nauczania.
Po spełnieniu założeń i kryteriów projektu, w naszej szkole do realizacji programu zakwalifikowały się klasy II B i III C gimnazjum.

Każda klasa raz w tygodniu brała udział w praktycznych zajęciach trwających 90 minut. Uczniowie samodzielnie przeprowadzali eksperymenty, rozwiązywali problemy badawcze, a także budowali prototypy urządzeń, które pomagały im zrozumieć prawa rządzące światem przyrody np. budowali gaśnicę McGyvera, konstruowali rakietę czy wzmacniacz akustyczny.
Jest to pierwszy program, który jako inicjatywa oddolna został stworzony przez nauczycieli i uzyskał akceptację ministerstwa. Już po pierwszych lekcjach dostrzega się ogromną potrzebę tych zajęć, gdyż w wielu przypadkach młodzież nie rozumie podstawowych praw rządzących światem a tu poznają je w sposób przystępny i ciekawy.

Program wymaga od uczniów i nauczycieli więcej zaangażowania, ale pierwsze efekty przynoszą na nowo radość z uczenia się i nauczania, a co najważniejsze młodzież chętnie przychodzi na lekcje INTERBLOKU.
Ważnym aspektem jest również nauka przedsiębiorczości, gdyż uczniowie po zakończonych zajęciach muszą dokonać kalkulacji kosztów. Chodzi o to, by młodzież w przyszłości potrafiła ocenić, czy wykonanie jakieś pracy jest opłacalne w stosunku do poświęconego czasu oraz by szukała rozwiązań najbardziej ekonomicznych i ekologicznych.

Zajęcia INTERBLOKU w naszej szkole prowadzili nauczyciele: p. Magdalena Bajewska (biologia), p. Arletta Kuźmenko (chemia), p. Tomasz Drohomirecki (fizyka),

p. Paweł Wołczański (matematyka).

W kwietniu odbyła się hospitacja zewnętrzna zajęć. Pan Paweł Wołczański gościł na swoim bloku panią wizytator z Biura Interbloku z Krakowa, która bardzo wysoko oceniła przygotowanie i przebieg zajęć, bogate wyposażenie i możliwości szkoły w realizacji takiego dużego projektu oraz ogromne zaangażowanie nauczycieli i aktywność uczniów.

Za stały kontakt z Biurem INTERBLOKU w Krakowie, dokumentowanie działań, rozplanowanie poszczególnych bloków zajęć na cały rok, poprawność merytoryczną przebiegu projektu i terminowe wykonanie wszystkich zadań odpowiedzialny był lider projektu - w naszej szkole p. Edyta Hoffman.

Edyta Hoffman

|